Göteborgs-Posten: Uppkopplade bilar en möjlig säkerhetsrisk

27 July, 2015 - 11:13

Internetuppkopplade bilar är i dag en realitet, där tillverkare som Volvo tävlar om att integrera teknik som gör resan både bekvämare och tryggare. Men vad händer när obehöriga personer hackar sig in i bilens mjukvara och tar över styrningen?

Det var precis vad som skedde för två veckor sedan i USA när två hackare – från en mils avstånd – lyckades hacka sig in i en Jeep Cherooke och ta över kontrollen över ratten från föraren. Bilen färdades i över 100 km/tim när radion sattes på, vindrutetorkarna aktiverades och bromsarna kopplades ur.

Resan slutade i ett dike, men som tur var kom ingen till skada – det hela var nämligen iscensatt som ett experiment av två it-experter. Ambitionen var att påvisa de risker som interuppkopplade bilar innebär, och att ge tillverkaren Jeep möjlighet att täppa till säkerhetsläckan i sitt mjukvarusystem Uconnet.

Enligt Håkan Burden, forskare vid Viktoriainstitutet och lärare vid Chalmers om mjukvarusystem i fordon, har it-experterna lyckats kapa en av de dataströmmar som skickas till och från den uppkopplade bilen.

– Hackarna har gått upp på ett trådlöst nätverk och utgett sig för att vara någon som man inte är. Bilen har då trott att den kommunicerar med den vanliga mottagaren, men i själva verket är det de två hackarna. Men exakt hur man burit sig åt vill tillverkaren inte avslöja, då det indirekt kan uppmana fler att göra samma intrång, säger han.

Läs hela artikeln på Göteborgs-Posten (extern länk)